Een gezond lichaam, de heup

We worden er voortdurend aan herinnerd dat het hebben van sterke kernspieren essentieel is voor het verbeteren van atletische prestaties, het verlagen van de kans op blessures, en het leiden van een gezond leven in het algemeen. De psoas en iliopsoas spieren worden echter ook tot de kernspieren gerekend, en dat is iets waarvan de meeste mensen zich niet bewust zijn. Als, naast de andere spieren die de kern vormen, ook de spieren die op je heupen werken niet in goede gezondheid zijn, duurt het niet lang voor je je van het probleem bewust wordt.

Een gezond lichaam, de heup

De heupen zijn vaak de bron van een grote verscheidenheid aan pijnen en kwalen, waaronder rugpijn, kniepijn, shin splints, IT band frictiesyndroom, en fasciitis plantaris, onder andere.

De spieren die je heupen omgeven zijn verantwoordelijk voor de ondersteuning van je romp en bekken. Dit helpt om een stevige basis te leggen van waaruit je ledematen kunnen bewegen. Als deze spieren, met name de psoas, de iliacus en de gluteus maximus, niet in goede conditie zijn, heb je niet de stevige basis die je nodig hebt, wat betekent dat andere delen van het lichaam het gebrek aan steun van deze spieren moeten goedmaken. Als andere spieren buitensporig veel moeten compenseren, kunnen snel overbelastingsblessures of blessures door repetitieve belasting ontstaan.

Je kunt je risico op blessures verminderen en je atletische prestaties verbeteren door eenvoudigweg de spieren rond je heupen te trainen. Dit zal je ook atletischer maken. Je kunt de kracht van je bewegingen verbeteren door te werken aan het ontwikkelen van sterke bilspieren, en ook door de heupbuigers te versterken en te strekken. Daardoor kan kracht effectiever door het boven- en onderlichaam worden overgebracht. Dat betekent dat je snelheid, je verticale sprong, en je algemene prestatievermogen toenemen.

Als je gespannen heupen hebt, heb je minder beweeglijkheid, waardoor zelfs de eenvoudigste bewegingen, zoals lopen of een kinderwagen duwen, pijnlijk kunnen worden. Gespannen heupen kunnen het ook moeilijk maken om lang te zitten of te staan. Gespannen heupen kunnen ook leiden tot een gekanteld bekken, wat weer invloed heeft op je houding en op de uitlijning van je hoofd en nek. Een slechte houding is in verband gebracht met geestelijke gezondheidsproblemen zoals stress en depressie, en problemen met de uitlijning van de nek kunnen hoofdpijn veroorzaken.

Heupgezondheid is belangrijker dan ze ooit geweest is na de pandemie

Hoewel we ons bewust zijn van de gevaren van langdurig zitten, hebben de beperkingen die als gevolg van de pandemie zijn opgelegd velen van ons gedwongen meer tijd dan ooit zittend vanuit huis te werken. Een recente studie ontdekte dat een van de voornaamste oorzaken van de pijn en het ongemak door beperkte heupstrekking langdurig zitten is. Als je zit, staan je heupbuigers, dat zijn grote, krachtige spieren die zich aan de voorkant van de heup bevinden, in een verkorte positie. Daardoor trekken je heupen samen, wat op zijn beurt je onderrug doet overwelven. Dit verkorten en aanspannen van de spieren kan al na dertig minuten problematisch worden. Als je ouder wordt, kunnen je spieren minder soepel worden en een verlies aan elasticiteit ondervinden, wat mettertijd erger kan worden. Als gevolg daarvan worden je spieren minder aanpasbaar.

Waarschuwingen dat het tijd is om je heupen te strekken

Langer dan vier uur per dag zitten is niet aan te bevelen.
Pijn in de onderrug of knieën
Als je ongemak of knelling in je heupen voelt.
Een gevoel van opsluiting dat je krijgt als je beweegt.
Als je het moeilijk vindt om bij je tenen te komen.

Worden je gevoelens tegengehouden door je heupen?

Je emotioneel welzijn kan beïnvloed worden door de gezondheid van je heupen, naast de fysieke voordelen die sterke heupen voor je lichaam met zich meebrengen. heeft aangetoond dat mensen verschillende emoties in verband brengen met verschillende delen van het lichaam, en de heupen zijn de plaats waar sommige mensen veel emotionele spanning waarnemen. Er is echter nogal wat controverse en breedvoerig denken over dit onderwerp. Het staat buiten kijf dat de mentale, emotionele en omgevingsstressoren waarmee we allemaal te maken krijgen invloed kunnen hebben op hoe we ons leven leiden; er is echter aanvullend onderzoek nodig om te bepalen of er al dan niet een verband bestaat tussen de gewaarwordingen van stress en de plaatsen in ons lichaam waar we die gewaarwordingen voelen.

Bron: applied nutrition

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest