Heb je al gehoord van de cafeïne detox?

Koffie, wat zouden we zonder moeten? De heerlijke geur in de ochtend, de warmte die je ochtendhumeur doet verdwijnen en de alertheid die toeneemt bij elke slok: fantastisch. De gemiddelde Nederlander drinkt zo’n 2 à 3 kopjes koffie per dag en dit is meer dan de rest van Europa die gemiddeld op 1 à 2 kopjes per dag zit. 2 á 3 koppen is nog prima, maar er kan ook zoiets zijn als een teveel aan cafeïne waardoor het zijn effect verliest en juist averechts kan werken. Herken je jezelf in het overmatig drinken van koffie? Het kan goed zijn om soms een helemaal te stoppen met cafeïne, de zogenaamde cafeïne detox. Waarom? Dat lees je in dit artikel.

Heb je al gehoord van de cafeïne detox

Wat doet cafeïne precies?

Cafeïne is zoals gekend een stimulerende stof die we terugvinden in koffie, thee, drankjes met guarana, energiedrankjes en chocolade. Cafeïne heeft een effect op het centraal zenuwstelsel. Het bindt op een bepaalde receptor, waardoor het mechanisme wat ons normaal gesproken in rust brengt of moe maakt, geremd wordt. Ideaal voor wanneer je een oppepper nodig hebt, maar minder handig voor wanneer je wilt slapen.

Wanneer is te veel?

Wanneer je merkt dat je minder voelt van cafeïne dan eerst en je steeds meer kopjes koffie nodig hebt om überhaupt te kunnen functioneren, kan het wel eens zijn dat je ongevoeliger voor cafeïne bent geworden. Het lichaam heeft steeds meer nodig voor hetzelfde effect, tijd om af te kicken dus. Het kan ook zijn dat koffie je in drukke periodes juist alleen maar gestrester maakt. Cafeïne stimuleert namelijk de afgifte van cortisol, wat ook wel het stresshormoon genoemd wordt. Dit hormoon houdt je alert, maar te veel zorgt uiteindelijk voor vermoeiende stress. Merk je veel onrust doorheen de dag en ga je gestrest slapen? Misschien is een cafeïne detox een goed idee. Een andere reden om misschien eventjes te stoppen met cafeïne, is wanneer je merkt dat je slaapkwaliteit achteruitgaat. Zoals net beschreven remt cafeïne het slapen. Te veel cafeïne zorgt voor een minder diepe slaap, waardoor je toch vermoeid kunt zijn terwijl je wel voldoende uren slaapt.

Tijd voor een detox

De beste manier om te stoppen met cafeïne is via de ‘cold turkey’ manier. Hiermee stop je van de een op de andere dag met alle cafeïne houdende producten en dranken voor een week of twee. Hoewel dit een vrij heftige manier is, is aangetoond dat dit wel het beste werkt. De eerste dagen zijn het zwaarst, waarbij er een grote kans is dat je je extra vermoeid voelt en hoofdpijn ervaart. Hier moet je helaas doorheen! Na een paar dagen tot een week zal je merken dat je lichaam hersteld is en zelf genoeg krachten heeft om wakker en alert te blijven. Sterker nog de meeste mensen voelen zich zonder cafeïne energieker dan ooit. Hiernaast heeft het (tijdelijk) stoppen met cafeïne een enorm positief effect op de slaapkwaliteit en zorgt het voor het verlagen van het gejaagde, stressgevoel.

Geleidelijk afbouwen

Is ‘cold turkey’ je toch iets te radicaal? Je cafeïneconsumptie afbouwen is natuurlijk ook een optie, het nadeel hiervan is wel dat de negatieve effecten zoals hoofdpijn langer gevoeld kunnen worden. Ook is de kans op ‘terugvallen’ groter wanneer je elke dag of week slechts een beetje minder koffie drinkt.

En dan, na de detox?

Na twee weken heb je de positieve kanten kunnen ervaren van een leven zonder cafeïne en kun je je kopje koffie inzetten wanneer het écht nodig is of wanneer je er echt zin in hebt, zo zorg je ervoor dat je alleen de positieve effecten van cafeïne ervaart! Fijn toch, zo’n cafeïne-onafhankelijke levensstijl?

Bron: Laatste Nieuws

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest