Piekergedachten die je wakker houden? Dit kun je eraan doen

Willen slapen, maar niet kunnen slapen vanwege gedachten die maar door je hoofd blijven razen. Piekeren, iets dat we allemaal kennen en ongetwijfeld al eens mee te maken hebben gehad. Piekergedachten treden voornamelijk op voor we gaan slapen, omdat dit het moment is dat er praktisch gezien geen andere afleiding meer is. De wereld om je heen is stil en dit is vaak het moment voor piekergedachtes om toe te slaan. Soms kunnen de gedachtes zo aanwezig blijven dat je er moeilijk of niet door in slaap valt. Vervelend en van grote invloed op de slaapkwaliteit. Gelukkig zijn er enkele tools die je kunnen helpen deze piekergedachten beter te sturen en te beheersen. In dit artikel volgt informatie over piekergedachten en wat je eraan kunt doen. Op naar betere nachten!

Piekergedachten die je wakker houden? Dit kun je eraan doen

De verschillende stadia van het denken

Als het gaat om denken, kunnen verschillende manieren worden onderscheiden. Zo is er het bewuste nadenken, waarbij er duidelijke gedachtes gevormd worden die in de meeste gevallen leiden tot een oplossing. Piekeren daarentegen is geen bewust proces: het zijn gedachten die in rondjes doorgaan en telkens terugkomen zonder enige vorm van oplossing. Het kan vermoeiend zijn omdat die gedachtes gepaard gaan met bepaalde (negatieve) emoties. Piekeren kan ontstaan door stress, weinig slaap of bepaalde zorgen en is niet fijn, zeker niet wanneer je wilt gaan slapen.

Tips op korte termijn

Wanneer je in je bed ligt en de gedachten blijven rondrennen zijn er een aantal dingen die je kunt proberen om deze gedachten te doen stoppen.

– Schrijven

Het kan in sommige gevallen helpen om de gedachten op te schrijven. Leg een boekje naast je bed en schrijf simpelweg de gedachtes op, hoe gek ze dan ook mogen klinken. Door het op te schrijven krijgt het meer vorm, verlaat het je hoofd en doorbreek je het cirkelpatroon. Soms kan het helpen om letterlijk tegen jezelf te zeggen dat je de gedachten verplaatst naar het papier toe, waardoor je hoofd een stukje leger wordt.

– Verleg de focus

Een andere manier om het piekeren te verminderen is om een ander focuspunt te kiezen. In plaats van deze gedachten te voelen, probeer je jezelf af te leiden van deze gedachten. Dit kan je doen door te focussen op je ademhaling. Door bewust in te ademen, een paar tellen vast te houden en weer uit te ademen, wordt de aandacht verlegd en zal je merken dat wanneer je bezig bent met iets anders, deze piekergedachten naar de achtergrond verdwijnen. Ook kan het helpen bewust aan iets anders te denken, dit kan iets heel simpels zijn. Probeer bijvoorbeeld bewust te achterhalen waar je die dag langs gefietst bent of welke route je hebt gewandeld. Of probeer simpelweg na te gaan waar je allemaal geweest bent die dag. Je zult merken dat de piekergedachten moeilijk doorheen de bewuste gedachten kunnen komen.

Tips op lange termijn

Piekeren komt in de meeste gevallen niet uit het niets. Het kan komen door stress of moeilijke gebeurtenissen in het leven. Wanneer piekeren een terugkomend probleem is, kan het helpen te starten met mediteren of mindfulness oefeningen. Deze technieken kunnen je leren omgaan met gedachten. Hiernaast werken deze oefeningen vaak ontspannend. Ook is aangetoond dat het regelmatig uitoefenen van mindfulness en mediatie een positief effect heeft op het verlagen van stress, het piekeregedachtes verminderd en het de slaap verbetert. Naast meditatie draagt voldoende beweging bij aan het verminderen van stress en dus bijkomend, het verminderen van de daaruit voortvloeiende piekergedachten. Als laatste tip: ervaar je enorm veel stress en piekergedachten en kom je er niet uit? Deel dit met anderen! Ofwel met vrienden ofwel met je huisarts, want stress heeft een enorm onderschat nadelig effect op zowel de mentale als lichamelijke gezondheid. Blijf er daarom niet te lang mee rondlopen en zoek hulp, hoe moeilijk dit ook kan zijn.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest