Snel afvallen tips op gezonde wijze

Is het mogelijk om je stofwisseling te verbeteren?

Het verhogen van de stofwisseling is de heilige graal van de afslankgemeenschap, maar toch hangt de snelheid waarmee je lichaam calorieën verbrandt af van allerlei factoren. Sommige mensen hebben door genetica een snelle stofwisseling. Zelfs als ze slapen, verbranden mannen vaak meer calorieën dan vrouwen. En voorbij het 40e levensjaar begint de stofwisseling over het algemeen geleidelijk af te nemen. Er zijn aanvullende strategieën om je stofwisseling te stimuleren, ondanks het feit dat je geen controle hebt over je leeftijd, geslacht, of erfelijkheid.

Snel afvallen tips op gezonde wijze

Ontwikkel spieren

Ook als je niets doet, is je lichaam voortdurend bezig calorieën te verbranden. Mensen met meer spieren hebben een aanzienlijk hogere ruststofwisseling. Terwijl elk pond vet slechts 2 calorieën per dag verbrandt, heeft elk pond spier ruwweg 6 calorieën per dag nodig om zichzelf in stand te houden. Na verloop van tijd kan zelfs een bescheiden verschil zich opbouwen. De spieren van je lichaam worden actief na een krachttraining, waardoor je dagelijkse stofwisseling toeneemt.

Verhoog je lichaamsbeweging

Hoewel aerobe lichaamsbeweging misschien geen omvangrijke spieren oplevert, kan het wel je stofwisseling versnellen na een training. Om te slagen moet je je inspannen. In vergelijking met sessies met lage of matige intensiteit veroorzaakt lichaamsbeweging met hoge intensiteit een grotere en langere toename van de ruststofwisseling. Probeer een meer uitdagende les in de sportschool of neem korte jogging intervallen op in je dagelijkse wandeling om de vruchten ervan te plukken.

Water is je brandstof

Water heeft je lichaam nodig om calorieën te metaboliseren. Je stofwisseling kan vertragen als je ook maar een beetje uitgedroogd bent. Volwassenen die elke dag acht of meer glazen water consumeerden verbrandden meer calorieën dan degenen die er slechts vier dronken, zo bleek uit een studie. Nip voor elke maaltijd en tussendoortje aan een glas water of een andere ongezoete drank om gehydrateerd te blijven. Kauw in plaats van pretzels of chips ook eens op vers fruit en groenten, die van nature gehydrateerd zijn.

Wil je energiedrankjes proberen?

Sommige bestanddelen in energiedrankjes kunnen je stofwisseling versnellen. Ze bevatten veel cafeïne, waardoor je lichaam meer energie verbruikt. Af en toe bevatten ze ook het aminozuur taurine. Taurine kan de stofwisseling verhogen en mogelijk helpen bij de vetverbranding. Maar voor sommige mensen kan het nuttigen van deze dranken leiden tot moeilijkheden, waaronder hoge bloeddruk, angstgevoelens en slaapstoornissen.

Verstandig snacken

Een verhoogd calorieverbruik kan helpen bij het afvallen. Je stofwisseling vertraagt tussen de maaltijden door als je flinke maaltijden nuttigt met veel tijd ertussen. Je stofwisseling verloopt efficiënter gedurende de dag als je om de drie tot vier uur een bescheiden maaltijd of tussendoortje neemt. Bovendien hebben talrijke studies aangetoond dat personen die vaak snacken minder eten tijdens de maaltijden.

Pep je maaltijden op met rode pepers

Pittige maaltijden bevatten natuurlijke bestanddelen die je stofwisseling kunnen versnellen. Je stofwisseling kan verhoogd worden door te koken met een lepel gehakte rode of groene chilipeper. Hoewel het effect waarschijnlijk slechts van voorbijgaande aard is, kan het vaak eten van pittig voedsel op lange termijn voordelen hebben. Voeg rode pepervlokken toe aan stoofpotten, chili en pastarecepten voor een snelle opkikker.

Win aan kracht met eiwitten

Eiwit zorgt ervoor dat je lichaam veel meer calorieën verbruikt bij het verteringsproces dan vet of koolhydraten dat doen. Mager, eiwitrijk voedsel kan de stofwisseling tijdens de lunch verhogen als er wat koolhydraten voor in de plaats komen als onderdeel van een evenwichtig dieet. Mager rundvlees, kalkoen, zalm, kip met wit vlees, tofu, amandelen, bonen, eieren, en magere zuivel zijn allemaal uitstekende eiwitbronnen.

Neem een kop zwarte koffie

Als je koffie drinkt, waardeer je waarschijnlijk de voordelen voor je energie en concentratie. Een tijdelijke verhoging van je stofwisseling kan een van de voordelen van koffie zijn, als je het met mate gebruikt. Als je traint, kan cafeïne je een minder uitgeput gevoel geven en mogelijk je uithoudingsvermogen verbeteren.

Groene thee om op te laden

De voordelen van cafeïne en catechinen, waarvan is aangetoond dat ze de stofwisseling een paar uur stimuleren, kun je verkrijgen door groene of oolong thee te drinken. Volgens onderzoek kan het consumeren van 2 tot 4 kopjes van een van beide soorten thee het lichaam aanmoedigen 17% meer calorieën te verbranden tijdens een korte periode van matig inspannende inspanning.

Bron: Snel afvallen

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest